ЛОЗІВСЬКА ЦЕНТРАЛІЗОВАНА
БІБЛІОТЕЧНА СИСТЕМА

ОРІЛЬСЬКА МІСЬКА БІБЛІОТЕКА-ФІЛІЯ №1


“Через традиції до сучасності

в народному мистецтві”

1 Ведуча: Добрий день шановні! Наш захід хочу почати словами незабутнього Василя Симоненка.

Вигаптуй на небо райдугу-доріжку,

Простели до сонця вишивку-маніжку,

Щоб по тій доріжці з лебедями-снами

Плавати до щастя білими човнами.

З далекого минулого прийшло до нас і рукоділля – рук діло – шиття, плетіння, в’язання, вишивання, різьблення, ткацтво. І виникло воно з любові до рідної землі і батьківської оселі, зі спілкування з навколишнім світом та потреби не стільки бачити красу, а й творити її власними руками

Вишивання як вид мистецтва існує з незапам’ятних часів. Про вишивку згадується в Біблії та “Іліаді” Гомера. Нею, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів. Арабський мандрівник Х століття у своїх розповідях свідчить, що руси теж носили вишитий одяг.

То ж нехай хвилини, проведені у спілкуванні з найдавнішим видом українського народного мистецтва – вишивкою – будуть приємними для всіх вас.

2 ведуча: Вишивка – один із видів народного декоративного мистецтва; орнаментальне або сюжетне зображення на тканині, шкірі, виконане різними ручними або машинними швами; один із найпоширеніших видів ручної праці українських жінок і, зокрема, дівчат. Вишивку вживають в українському народному побуті передусім на предметах одягу, в основному на жіночих і чоловічих сорочках. Крім того, вишивки поширені на предметах домашнього вжитку, як наліжники, обруси, наволочки, рушники.

Історія вишивки дуже давня. Вишивки були відомі ще в 2 ст. до н.е. Великий вплив на характер вишивки мали ткані візантійські матерії. Про вишивку на білій сорочці українців є звістки 11-12 ст. візантійських письменників. Відомі рисунки по мініатюрах і фресках на Україні тієї ж доби. Ще в 11 ст. на Русі існувала перша вишивальна школа, організована сестрою Володимира Мономаха Ганкою, де дівчата вчилися гаптувати золотом і сріблом. Про українські вишиванки згадують іноземні мандрівники 16-19 ст. Збереглися вишиванки з козацьких часів 17-18 ст. У 16-18 ст. центрами вишиванки були Чернігівщина, Київщина. Вишивали у кожному селі, монастирях, дворянському, купецькому середовищі. У 19-20 ст. відкривалися навчально-кустарні майстерні, художньо-промислові артілі, великі спеціалізовані підприємства з вишивки.

Основне призначення вишивки – прикрашання одягу та інтер’єрно-обрядових тканин. Вишивали головні убори – очіпки, намітки, хустини, а також сорочки, кожухи, свитки, корсетки, киптарі, спідниці, рушники, скатертини тощо.

( Реклама “Борщівські сорочки”)

Вишивальними матеріалами були тканини домашнього і фабричного виготовлення (вовняні, льняні, полотняні, перкаль, коленкор, батист, китайка, шовк, кумач тощо). Для гаптування використовували ручно-прядені і фабричні нитки: заполоч, біль, гарус, шовк та інші; металічні золоті й сріблі нитки, корали, перли, коштовне каміння, бісер; металеві пластинки – лелітки, ґудзики, намистинки, блискітки, монети.

1ведуча: Народна вишивка відзначалася багатством і різноманітністю геометричних елементів (ромби, кола, хрести, хвилясті лінії води, горизонтальні знаки землі), зображенням тварин, птахів, рослин (дерево життя – верба, дуб, явір та ін.; листя, плоди, квіти; голуби, змії, коні, журавлі, качки тощо), людей із ромбоподібними тулубами, хрестоподібними головами. В Україні налічувалось близько 100 видів і технічних прийомів вишивання (гладь, хрестик, низь, мереження, бігунець, плетіння тощо).

(Реклама “Составь узор сам”)

Композиційне вирішення української вишивки відзначається безмежною фантазією, колоритом. І все ж переважає стрічкова, букетна і вазона композиції. Відповідно до етнографічних особливостей вишиванки виявляють чимало регіональних відмінностей. Притому українські вишиванки мають один спільний для всіх земель стиль, так що їх неважко розпізнати серед вишиванок інших народів – слов’янських і неслов’янських. Архаїчні зразки, звичайно одного кольору, відомі були на Поліссі, Волині й Бойківщині. Строго геометрична низь поширена на Гуцульщині, Поділлі, Полтавщині. Сильно стилізовані рослинні мотиви властиві для Побужжя, Волині, Поділля, Буковини. Більше рослинного характеру, з натуралістичним і мальовничим трактуванням вишиванки Київщини і особливо Полтавщини. Мережка і загалом ажурні вишиванки відомі на Полтавщині, середньому Поділлі й Покутті.

(Виставка “Традиційне вбрання”)

Кольори української вишиванки загалом відомі в обмеженій кількості й гармонійних сполуках. Найбільше уживані чорна і червона барва або чорна, гарячо-червона і тепла жовта. Часами долучаються до того, в невеликих площах, зелена й синя. Рідко вживають срібної, золотої і сірої нитки. Взагалі багатство барв збільшується з півночі на південь. Кожна вишиванка своєю технікою, композицією, мотивами й кольорами відповідає своєму призначенню. Спеціальні мотиви вживалися для чоловічих сорочок, інші – для жіночих і дитячих або для людей старших і молодших. Відмінні мотиви і барви для рушників та обрусів, для речей буденних, весільних і жалобних.

(вірш “Вишиванки”)

Вишивка – це не тільки майстерне творіння золотих рук народних умільців, а й скарбниця вірувань, звичаїв, обрядів, духовних устремлінь, інтелекту українського народу. Численні орнаментальні зображення тварин, птахів, рослин, дерев, квітів стверджують, що наші предки обожнювали їх, опоетизовували природу не лише у фольклорі, а й у декоративному мистецтві. Наприклад, рушники з вишитими зображеннями голубів, півнів, коней, хрестиків тощо були своєрідними оберегами, що захищали людину від злих сил. Вагоме значення мала й кольорова символіка (червоний – любов, жага, світло, боротьба; чорний – смуток, нещастя, горе, смерть; зелений – весна, буяння, оновлення, життя). Солярні знаки, схематичні фігури Сонця, Берегині, Дерева життя, вишиті на тканині, є ще одним свідченням глибокої шаноби наших пращурів до Сонця, Матері, як могутніх, святих, життєдайних першооснов усього сущого. Крім того, вишивання як національна традиція сприяло формуванню у дівчат і жінок терпіння, відчуття краси. Дівчина мала вишивати милому сорочку, хустину, весільні рушники. Вишитий своїми руками одяг був одним із головних показників працьовитості дівчини.

Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був взірцем людської працьовитості. Згадаймо про утилітарне призначення: з рушником, як і хлібом, приходили до породіллі, ушановували появу немовляти в родині, з ним виряджали в далеку дорогу батька, сина, чоловіка й коханого, шлюбували дітей, зустрічали рідних і гостей, проводжали людину в останній путь, ним прикривали хліб на столі. Хліб і рушник – одвічні людські символи. Хліб-сіль на вишитому рушникові були високою ознакою гостинності українського народу. Кожному, хто приходив з чистими помислами, підносили цю давню святиню: прийняти рушник, поцілувати хліб символізувало духовну єдність, злагоду, глибоку пошану тим, хто виявив її.

1 ведуча: Вишитий рушник на Україні – здавна неодмінний атрибут традиційних народних свят. Важливі події в житті народу ніколи не обходились без рушників. Вишитий рушник завжди був знаком гостинності, на ньому підносили дорогім гостям хліб-сіль; на рушниках приймали новонароджених, а також проводжали в останню путь. Під час будівництва нового дому рушниками піднімали сволок, а потім дарували їх будівельникам. Без рушників не обходилось і весілля. Рушник, на який ставили молодят, був запорукою вірності. Рушником зв’язували руки молодим бажаючи їм щасливої, міцної сім’ї.

(Реклама книги “На весілля з рушником”.)

2 ведуча: Однією з найпоширеніших в українських народних вишивках є техніка вишивання хрестиком, яка ґрунтується на лічбі. Вишивають хрестиком по рахунку ниток на тканинах полотняного переплетіння, по канві або контурах, позначених крапками. Можна приготувати канву з висмикнутих вздовж і впоперек ниток тканини, які утворюють квадрати. Вишиваючи хрестиком, треба слідкувати за рахунком ниток тканини. Помилка хоча б на одну нитку спотворить вишивку. Треба також слідкувати, щоб всі верхні стібки перетинали нижні завжди в одному напрямі.

(Гра “Підбери ґудзик”)

1 ведуча: Вишивання, зокрема, на одязі, характерні для всього слов’янського світу. Вишитий одяг носили завжди, - і в будень, і на свято. Він відігравав важливу роль в різного роду обрядах – і календарних, і побутових. За ритуальними піснями – колядками, щедрівками, веснянками, причому не тільки українськими, але й білоруськими, російськими – видно, що вишитий одяг разом з іншими вишитими побутовими речами ( зокрема – рушниками) досить часто згадується як важлива деталь в народній обрядовості. Можливо, що у віддалену епоху язичництва та перші століття після прийняття християнства існувала сакралізація ритуального одягу, який прикрашали спеціальним орнаментом. Певні відгомони такого ставлення до одягу, зокрема – до сорочки – збереглись і до сьогодення. Як приклад, можна навести досить великий пласт вірувань та обрядів, пов’язаних із весільним одягом. Тут і певна кольорова гама, і перестороги від нечистої сили. Звичайно, більшу частину таких вірувань там, де вони ще зберігаються, пояснити докладно вже не можуть – все обмежується словами “так треба” – просто мова йде про дотримання традицій предків без пояснення самої дії.

(Гра з голочками)

2 ведуча: Для того, щоб оволодіти всіма “секретами” української вишивки й навчитися виконувати узори так, як вміють робити уславлені майстрині, вам необхідно познайомитися з книгами, що експонуються на виставці “Через традиції до сучасності у народному мистецтві”, уважно прочитати описи технік, наведені в цих книгах, розібрати малюнки-схеми, в яких подається послідовність усіх станів вишивання. З клаптиком тканини й голкою в руках ви поступово засвоїте технічні прийоми виконання – від простих до складніших. Знання окремих технік виконання дасть вам змогу вміло поєднувати їх, а також: створювати власні цікаві композиції узорів. Саме завдяки цим книгами ви не лише оволодієте вишивкою, а й зможете прикрасити свій одяг або речі для оздоблення вашої оселі – доріжки, серветки, рушники, скатерки.

Крім цього, ви дізнаєтеся про історію української вишивки від давнини до нашого часу, зрозумієте, якою вона була впродовж століть.

1 ведуча: Повертаючись до вишивки, ми робимо добре діло, бо не даємо загаснути цьому рукомеслу. Вишиті речі допомагають зробити наш дім неповторним, індивідуальним. Народне вишивання – живе мистецтво, яке постійно розвивається. Це величезне багатство створене протягом віків тисячами безіменних талановитих народних майстрів. Наше завдання – не розгубити його, а передати це живе, іскристе диво наступним поколінням, куди ми можемо вписати і своє ім’я.


«Я – ЧАСТИНКА СВОЄЇ РОДИНИ»

конкурсна програма для учнів початкових класів

Доброго дня вам, дорогі друзі! Ми раді знову зустрітися з вами. Наша сьогоднішня зустріч присвячена відзначенню двох чудових весняних свят – Дня матері і Дня родини, які відзначатимуться вже на початку травня, і має назву «Я – частинка своєї родини». Сьогодні ми з вами будемо говорити про мам і тат, про бабусь і дідусів, про сестричок і братиків – тобто, про тих людей, які оточують нас теплом, любов’ю і піклуванням.

А знаєте, як у народі говорять про родину?

· Хто батька й матері не слуха, той загрузне в болоті по вуха.

· Який ясен – такий клин, який батько – такий син.

· Сини й дочки – з одного дерева листочки.

Родина, мов сонечко, зігріває людину від народження до останніх днів. Всім нам хочеться, щоб наші рідні були веселими і щасливими. І де б ми не були, нам завжди хочеться повернутися до рідної оселі. Адже недарма в народі говорять: «В гостях добре, а вдома краще».

А хто ж чекає на нас вдома? Кого ми називаємо своєю родиною? Кого ми згадуємо, говорячи про свою сім’ю? (відповіді дітей)

ЧЛЕНЫ СЕМЬИ В ЗАГАДКАХ

1.Он стар, но это ничего, Его добрее нет. Он папа папы моего, А для меня он … дед

2.Она совсем не старая, Хотя совсем седая, Она расскажет сказку мне, На картах погадает. Я сяду с нею рядышком: - Продолжи сказку… бабушка

4.Радость в глазах, в глазах удивленье, В семье у нас нынче ещё прибавленье! В доме у нас появилась девчонка! Теперь я ей брат, а она мне… сестренка

5.К нам приехал папин брат.Встрече с ним я очень рад!он твердит, в глаза мне глядя:- Руку жми, ведь я твой… дядя

7.Кого всегда с работы ждём, А он несётся под дождём?Всем очень нужный и родной.Картошки купит в выходной,Починит чайник и утюг.Мне и братишке - лучший друг.Он ростом чуть пониже шкафа.Давно всем ясно! Это… папа

8.В доме всё стоит вверх дном,Разговоры все о нём.Он в своей кроватке улыбается.На него глядят и восхищаются.Я, конечно, тоже рад:Появился младший… брат

7.Кого всегда с работы ждём,

9.У мамы сестра, Вы добрей не найдёте. Я очень горжусь, Ведь она моя … тетя

10.На море живут мои дяди и тёти.Меня на каникулах там вы найдёте.От мамы и папы к ним я посланник,Меня они любят, ведь я же … племянник.

12. В мире нет её роднее, Справедливей и добрее. Я скажу, друзья вам прямо – Лучше всех на свете… (мама)

Молодці, добре знаєте свою рідню. Тоді вам, напевне, буде просто відгадати мої загадки!

1. Два батька і два сина з’їли три апельсина, кожен по одному. Як це може бути?.(дід, батько, онук)

2. До вас прийдуть гості: мати з дочкою, брат з сестрою, дядько з племінницею. Скільки ви для них поставите тарілок на стіл ? ... (три: жінка з братом і дочкою)

3. Мого сусіда звати Дмитром Сергійовичем, його онука – Євгеном Петровичем. Як звати його сина? (Петро Дмитрович)

4. Підійшла одна людина до іншої та й каже: «Хоч ти мені й син, та я тобі не батько». А хто ж тоді? ... (мати).

Хоч і важкі загадки, та ви їх відгадали. А тепер – відповідаємо разом:

· 1.Немає того краму, щоб купити...(маму)

· 2.Займаюсь спортом я завзято. Найкращий тренер – це...(мій тато)

· 4.Я пиріжки пекти навчуся, як робить це моя...(бабуся)

· 5.До школи вже іти пора, де ж це поділася ...(сестра).

· 6.Почався серіал «Солдати», я побіжу покличу...(брата)

· 7.Я в школі дуже добре вчусь. Я буду вченим, як...(дідусь)

· 8.Я виростив чудову квітку, із днем сім’ї вітаю...(тітку).

А тепер дайте, будь ласка, мені відповідь на кілька хитрих запитань. Готові?

1. Як ви думаєте, навіщо в давнину, коли родина збиралася за різдвяним столом, діти зв’язували ніжки столу мотузкою? Який звичай чи прикмету символізує ця дія? (щоб сім’я у новому році була міцною і дружною)

2. На якому святі, коли зі столу випадково падав і розбивався посуд – склянка чи тарілка, потрібно було сказати «Скільки шматочків – стільки і синочків»? (на весіллі)

3. Це слово є практично у всіх слов’янських мовах. Сербською та словенською воно означає «гарний урожай», українською, чеською, словацькою та польською воно означає «сім’я». Назвіть це слово (родина)

4. Як ви гадаєте, завдяки чому князя Всеволода Третього називали «Велике Гніздо»? (завдяки великій родині – він мав 12 дітей)

НАШ ДІМ

Для щасливої родини дуже важливо мати свій власний дім. Але видів житла існує дуже і дуже багато. (Книга «Жилища») Давайте пригадаємо деякі з них.

1. Як називається житло, яке знаходиться під землею? (землянка)

2. Як називається українське селянське житло? (хата)

3. Як називається високий будинок стародавніх королів чи лицарів? (замок)

4. Як називається будинок принцеси? (палац)

5. Як називають городяни свої будиночки за містом? (дача)

6. Як називається будиночок з глини або обмазаної глиною цегли? (мазанка)

7. Як називається споруда з жердин, вкритих гілками, соломою чи травою? (курінь)

8. Як називається тимчасова хатинка для туристів? (палатка)

9. Як називається окреме житло у великому будинку, де живе багато родин? (квартира)

10. А де живуть солдати в армії? (у казармі) А студенти? (у гуртожитку)

11. Як називається будинок бджолиної родини? (вулик)

12. Як називається підземний тунель для риб, комах чи інших тварин, у якому можуть бути спальня, їдальня, сховища для продуктів і кілька потаємних виходів? (нора)

13. Де живуть ведмежата з батьками? (у барлозі)

14. Як називається місце де живе безліч маленьких працьовитих комах, тільки не бджіл, а… (мурашник)

15. Як називається містечко для багатьох різноманітних тварин, до яких ми можемо прийти у гості? (зоопарк)

Зоопарк – улюблена розвага багатьох міських родин у вихідні дні. Ми з вами теж сьогодні, якщо встигнемо, завітаємо до зоопарку, та спершу треба ж переробити усю хатню роботу. А хто у нашій родині найбільше займається хатньою роботою? Звісно ж, мама. Давайте пограємо у віршовану гру, яка називається «Договорки про маму». Я буду починати, а ви разом закінчуйте. Тільки будьте дуже уважні!

ДОГОВОРКИ ПРО МАМУ

Нет в квартире грязи, хлама,

Убрала всё чисто…(мама)

Борщ в тарелке вкусный самый,

Так готовит только… (мама)

Перед сном, надев пижаму,

Почитать мы просим… (маму)

В школе сложная программа,

Но всегда поможет … (мама)

В цирке новая программа,

Нам билеты купит… (мама)

Подарки своими руками

На праздник мы сделаем… (маме)

Песню с добрыми словами

Сочиним любимой … (маме)

С папой ходим за цветами,

Любим их дарить мы (маме)

И капризна, и упряма,

В детский сад не хочет…

(не мама, а дочка)

Испечем мы тортик сами

И на нём напишем:… (Маме)

Ты в школе хвастал кулаками–

За это стыдно будет... (маме)

Если доченька упряма,

Погрозит ей пальцем… (мама)

Узнают всё по глазам,

Обмануть нам трудно... (мам)

Тем детишкам стыд и срам,

Кто своих обидел… (мам)

За ручку по утрам

Ведут до школы...

(не мам, а детишек)

Не мешайся под ногами,

Помоги-ка лучше… (маме)

Усі ви напевно, допомагаєте мамі, коли вона приходить з магазину, донести і розібрати сумку з покупками. Давайте з вами проведемо невеличкий конкурс маминих помічників. Та спершу послухайте, будь ласка, вірш Едуарда Успенського, який називається

Если был бы я девчонкой

Если был бы я девчонкой -Я бы время не терял!Я б на улице не прыгал,Я б рубашки постирал,Я бы вымыл в кухне пол,Я бы в комнате подмёл,Перемыл бы чашки, ложки,Сам начистил бы картошки,Все свои машинки самЯ б расставил по местам!Отчего я не девчонка?Я бы маме так помог!Мама сразу бы сказала:"Молодчина ты, сынок!"

КОНКУРС «РОЗБЕРИ ПОКУПКИ»

Ведучий пропонує кожному з гравців по10-15 пакетиків з насінням та прянощами. Дітям потрібно розібрати їх на 3 купки – городні рослини, квіти та готові прянощі.

Із цих насінин на наших городах виростуть смачні овочі, з яких мама буде варити смачні борщі та супи. Про одну з цих страв відомий польський поет Юліан Тувім написав вірш під назвою «Овочі». Давайте прочитаємо його разом.

(ведучий читає перші два рядки кожної строфи, діти читають назви овочів)

Хозяйка однажды с базара пришла,Хозяйка с базара домой принесла:Картошку, Капусту,Морковку, Горох,Петрушку и свёклу.Ох!..Вот овощи спор завели на столе -Кто лучше, вкусней и нужней на земле:Картошка? Капуста?Морковка? Горох?Петрушка иль свекла?Ох!..

Хозяйка тем временем ножик взялаИ ножиком этим крошить начала:Картошку, Капусту,Морковку, Горох,Петрушку и свеклу.Ох!..Накрытые крышкою, в душном горшкеКипели, кипели в крутом кипятке:Картошка, Капуста,Морковка, Горох,Петрушка и свекла.Ох!..И суп овощной оказался не плох!

У нашій бібліотеці є цікаві книжечки, які розповідають про пригоди картоплі, моркви, цибулі та інших овочів. Я думаю, вам цікаво буде їх прочитати, а потім розповісти вдома, чому помідор називають золотим яблуком, яка невидима зброя є у цибулі і як королева прикрашала себе за допомогою картоплі.

(Смирнов «Зачем луку луковица?» , Надеждина «Где щи, там и нас ищи», Приходько «Картопелька»)

А тепер я пропоную вам відгадати кілька смачних, але дуже хитрих загадок

1. Що сирим не їдять, а вареним викидають? (лавровий лист)

2. Коли картопля може отримати одяг? Коли її зварять (у мундирі)

3. Назвіть овоч, назва якого походить від латинського слова «голова» - (Капут – капуста)

4. Найбільш ранній овоч (редиска)

5. Пригадайте казку, у якій назва овоча повторюється майже у кожному реченні, аж 21 раз? (Ріпка)

6. Який сік не потрібно видавлювати, його отримують прямо з дерева? (березовий)

7. У якій казці головні герої – овочі та фрукти? «Пригоди Цибуліно» Д.Родарі

8. За допомогою якого овоча можна з’ясувати, справжня принцеса прийшла до вас у гості чи ні? (горох)

9. Яка наша улюблена страва є символом Сонця? (Млинці)

10. Уявіть собі, що на світі є каструля, у якій поміститься все – слон, бегемот, наша школа і все, що завгодно. Але є один предмет, який у цю каструлю, як не пхни, не влізе. Що це за предмет? (Кришка від каструлі)

До смачного обіду чи вечері за стіл збирається всі члени родини і кожен розповідає, чим займався. Кажуть, що у дружній родині всі один одного розуміють без слів Давайте перевіримо. Зараз ми попросимо кількох учасників підійти до столу і обрати собі завдання, а потім за допомогою жестів і міміки спробують пояснити нам, що вони робили.

Винести сміття, пропилососити килим, помити підлогу, полити квіти, нагодувати кішку, повісити випрану білизну, випрасувати носову хустку, підмести підлогу, витерти пилюку з високої шафи, забити гвіздок, вкрутити лампочку, пиляти дрова, косити траву, загрібати сміття.

Рубати дрова, забивати гвіздки, косити траву – це споконвіку вважалося чоловічою роботою, до якої батько чи дідусь привчали хлопців змалечку. І зараз ми подивимося, чи знаються наші хлопчики на чоловічих інструментах та інших речах?

Конкурс «відгадай, що ЦЕ?»

Дітям пропонується у накритому тканиною ящику навпомацки знайти інструмент – молоток, викрутку, тощо і впізнати його.

Конкурс «Спритна, як мама»

Щоб дати в усьому лад, потрібно бути дуже спритним. Давайте подивимося, чи спритні ви.

Двом-трьом учасникам пропонується зібрати розсипані намистини або горох.

Ось ми все зробили, тепер можна і відпочити трішки. А що може бути краще, ніж хороша книга про дружну і веселу родину?

ОГЛЯД «Завітайте на гостини до книжкової родини»

І ще розповім вам про одну старовинну гру, в яку грали ще наші бабусі та дідусі. Називається вона «Правда-неправда». Грали у неї тоді, коли на свята - весілля чи іменини збиралося багато родичів, часто не знайомих раніше, і ця гра дозволяла всім ближче пізнати один одного. В цю гру можна грати удвох, а можна і усім класом.

«Правда-неправда».

Гра йде у вигляді ланцюжка. Перший гравець звертається до другого і каже:

- Наталія Михайлівна любить шоколадне морозиво

Наталія Михайлівна каже, правда це чи ні, наприклад: «Правда, я люблю шоколадне морозиво» або «Неправда, я люблю фруктове морозиво» і звертається до когось, наприклад, до Діми: «Діма любить кататися на велосипеді» Що скаже Діма?

Ось буде свято, ваша родина збереться вдома, запропонуйте їм пограти в таку гру. А нам пора закінчувати нашу зустріч і ще раз нагадати вам про найцінніше, що у нас є..

Щастя зовсім близько – біля тата і мами,

Словом гріють серденько, пригортають руками,

Тата сильні долоні піднімають у небо!

І сміється дитина – буде все так, як треба !

Будь уважним і добрим ти до мами і тата,

І тепла та любові подаруй їм багато!

Бо вони найдорожчі, найдобріші у світі.

Поки є тато й мама – ви любов”ю зігріті!

Шануйте свій рід, любіть і бережіть своїх рідних і нехай тепло вашої родини береже вас усе життя. До наступної зустрічі. До побачення!

ЗАГАДКИ «МИ У ЗООПАРКУ»

Це тварина темно-сіра, товстонога, товстошкіра.Як локатори — два вуха, довгим носом спину чуха.Гострі бивні — наче роги… Гей, тікайте всі з дороги!Не примара це, не сон, а великий сірий…..(слон).

Він такий смугастий, він такий ікластий,Найстрашніший у тайзі, перед ним тремтять усі,Як роззявить пащу: гирр! Називають звіра …(Тигр)

Він незграбний і товстий, завжди він чомусь сумний.А на лобі в нього ріг, ця тварина …(Носоріг)

Чорне — біле, чорне — біле — у очах аж зарябіло!Посмугована конячка гордо по савані скаче.Як драбинка в неї ребра. Хто це, діти? Звісно ж, … (зебра)!

Довга шия, як драбина, в чорних плямах жовта спина,Листячко з дерев зриває, в холодочку спочиває,Височенна, ніби шафа, в Африці живе… (жирафа)

Непроста у нього роль — він між звірів, як король:Грива жовто-золота, має довгого хвоста.Хоч і схожий він на кицю, кожен звір його боїться.Хто сховався між дерев? Це, звичайно, грізний…(лев).

У воді купається, на сонечку валяється.Має він великий рот, звати його… (бегемот)

Він«пустелікорабель», хочнебачивморязроду.Попустелінічідень вінбреде,неп’ючиводу.

Нагорбахйогоміцних возятьскарб,мандруютьлюди,Їстьвпустеліколючки зветься«корабель» (верблюдом).

Кольоровий, наче пава, птах веселий і ласкавий,І червоний, і зелений, птах говорить цей до мене!Не буває краще друга за кмітливого …(папугу)

Величезний цей хижак на людей наводить жах.Проживає в річці Ніл небезпечний …(Крокодил)

Скочила в мішок до мами, як скінчила жваву гру,Понесе в мішку додому мама доню-… (кенгуру).

Не олень, хоча й рогатий, в нього роги – як лопати,Хто ж це, здогадався хтось? Це великий, дужий …(лось).

Є горішки і грибочки у дуплі на мотузочку.Плигає по гілочках, це – руденька ….(Білочка)

ТРИВОЖНІ ДЗВОНИ ЧОРНОБИЛЯ

В ніч на 26 квітня 1986 року сталася нечувана жахлива катастрофа-аварія Чорнобильської атомної електростанції. Звістка про цю катастрофу блискавично облетіла увесь світ.

Велике село Чорнобиль згадується в літописах вперше в кінці ХІІ століття. В різні часи ці краї належали то України, то Польщі. Мешканці Чорнобиля займались судноплавством, рибальством, городництвом. В 1970 році вирішено біля Чорнобиля будувати атомну електростанцію. На кінець 1985 року у місті енергетиків Прип"ять проживало 50 тисяч мешканців.

На протязі 25 квітня 1986 року були збої в роботі, які не дозволяли провести випробування четвертого ядерного реактора Чорнобильської АЕС. Була п'ятницю, кінець трудового тижня, країна чекала вихідних.

. 26.04.86, субота. Перша година 22 хвилин. Прийнято рішення почати випробування. Одночасно була виключена аварійна система захисту. Перша година 22 хвилин 30 секунд. ЕОМ видала інформацію, що потрібна термінова зупинка реактора, але оператори продовжували процес. Потужність реактора почала швидко зростати.

Перша година 23 хвилин 40 секунд натиснута кнопка аварійної зупинки реактора. Через кілька секунд - вибух. А місто спало. Була тепла квітнева ніч, одна з кращих ночей року, коли листя зеленим туманом раптом проступає на деревах.

Пожежники разом з персоналом АЕС першими пішли на невидиму смерть. Вони зупинили вогонь, тим самим відвели ще більшу катастрофу, яка могла статися, коли б вогонь перекинувся на інші реактори. В цю квітневу ніч, в хаосі пожежі вони і не думали про геройство. Ніколи було. Вони працювали. Вони рятували атомну станцію, рятували Прип"ять. Чорнобиль, Чернігів, Київ, усіх нас.

Ліквідатори - люди, котрі, хто по добрій чи по іншій волі, взяли участь в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.. Це люди різних національностей, віросповідань, професій, різного віку. Біда їх об"єднала, і де б вони не народилися, в яких краях не проживали - в їх життєвому паспорті значиться прописка: ЧОРНОБИЛЕЦЬ.

26 квітня жителі Прип"яті та Чорнобиля продовжували жити, хоча і з страхом тривоги, звичайним життям. Діти гуляли на майданчиках, пішли до школи. Їхні батьки навіть і не підозрювали, яка небезпека їм загрожувала

Ранком 27 квітня 1986 року працівник шведської атомної станції Форсмарк проходив повз радіаційного датчика і підняв тривогу. Адміністрація терміново провела евакуацію станції, і тільки після того, як переконалась, що з нею все гаразд - повернула свій персонал. Шведи зразу ж звернулися зі своїми тривогами до американців, котрі припустили, що мабуть, підземний ядерний вибух в СРСР привів якимось чином до забруднення атмосфери.

Тим часом шведські дипломати у Москві звертались з запитаннями. Радянський держкомітет по використанню ядерної енергії відповів, що ніякою інформацією не володіє. 0 21 годині 2 хвилин телевізійна програма "Время" признала: "На Чорнобильській атомній станції пошкоджений один реактор. Приймаються заходи по ліквідації... Потерпілим надається допомога. Утворена урядова комісія".

Уряд СРСР повідомив: "Радіаційна ситуація покращується. Стан повітря над Київською областю та Києвом не викликає тривоги. Якість питної води і води в річках та водоймищах відповідає стандартам".

Франція відкликала 12 своїх громадян із Києва. В той же час фінське посольство направило спеціальний літак для евакуації більше ста студентів та технічних спеціалістів. Великобританія евакуювала 86 студентів та викладачів із Києва.

1 Травня в Москві на параді люди з прапорами та квітами заповнили Красну площу. В телевізійних передачах підкреслено показували барвисті колони демонстрантів у Києві.

Тише на початку травня було розпочата евакуація міста Чорнобиля та сіл в радіусі ЗО км. від Прип"яті. Важко уявити, як безмежно важко було селянам, особливо старим людям, покидати свою землю, кидати свої домівки, господарство, могили предків.

Кожному зрозуміло, яка суєта та тривога панувала в ті часи в Поліському краї. Батьки шукали дітей, дружини чоловіків, зі всіх кінців Союзу в уже неіснуючі відділення зв"язку летіли тривожні телеграми від рідних та близьких. Чорнобиль схопив у смертельні обійми 786 населених пунктів Київської, Житомирської, Чернігівської, Брянської, Могильовської, Гомельської областей, які виявились в зоні відчуження.

В секретній записці міністерства охорони здоров"я СРСР оперативній групі Політбюро ЦК КПРС II листопада 1986 року міністр Буренков С.П. повідомляє, що на Україні 59 тисяч дітей одержали дози на щитовидну залозу "понад 30 бер".

Головне в цій трагедії - її уроки. Ми не маємо права їх ігнорувати... В історії людства ще не було такого. Не виключено, що це єдиний випадок. Вірніше - перший. Потрібно, щоб він став останнім!

Екологічна вікторина

1. Яка наука вивчає зв’язок живих організмів з природою? (Екологія).

2. Як називається книга, в якій список рідкісних видів тварин та рослин, що перебувають під загрозою зникнення? (Червона книга).

5. Дерево, на якому ростуть котики. (Верба).

8. Що замінює м’ясо серед рослинного світу? (Гриби, квасоля).

9. Дві найпопулярніші у світі лікарські овочеві рослини. (Цибуля, часник).

11. На яку тварину нашого лісу не діє отрута гадюки? (На їжака).

13. Хто відкидає хвоста? (Ящірка).

15. Про яких тварин можна сказати, що вони “лізуть із шкіри”? (Змії).

16. Чи бувають літаючі звірі? (Так, кажани).

18. Які тварини ростуть протягом всього життя? (Риби).

19. Яка риба без луски? (Сом).

20. У якого птаха найбільша сім’я? (У сірої куріпки може бути 26-28 пташенят).

21. Яких птахів найбільше в наших краях? (Горобців, шпаків і домашніх курей).

22. Які птахи видають звуки, схожі на сміх людини? (Сіра сова і пугач.)

23. Які птахи прилітають до нас першими? (Граки).

26. Які птахи прилітають до нас взимку? (Омелюхи і снігурі).

29. Хто швидше махає крилами – джміль чи комар? Як це можна визначити? (Комар, бо він дзижчить, а джміль тільки гуде).

2. Які комахи одомашнені людиною? /Бджоли/

3. Які птахи можуть замінити сторожових собак? /Гуси/

5. Чому не може втопитися дикобраз?(тому що численні голки, якими покрите його тіло, наповнені повітрям)

6. Молюск, в якого зуби розміщені на язиці. /Равлик/

7. Гризун, якого в середньовічній Європі приймали за рибу . /Бобер/

«Незвичайні провісники погоди»

1. Берізка польова щільно закриває свої квіти-грамофони - буде... /негода/

2. Коли квіти акації дуже пахнуть і виділяють багато нектару, буде... /дощ/

4. Нагідки рано-вранці розгортають свої квіточки - буде... /ясна погода/

5. Коли рясно вродила горобина, буде осінь... /дощова/

6. Жолудів, горіхів багато, а грибів мало - зима буде ... / холодною/

7. Якщо до половини жовтня з берези не опаде листя, коли випаде сніг /сніг ляже пізно/

8. Калина вже достигла, а листя на ній ще зелене, осінь буде... /теплою/

9. Якщо влітку багато польового осоту, зима буде... /холодною/

10. Багато пролісків на врожай... /картоплі/

6. Горобці купаються зграйками у пилу - буде... /дощ/

7. Гуси підіймають лапи та ховають носи під крило - буде... /мороз, похолодання /

8. Якщо багато щавлю, зима буде... /теплою/

9. Коли бджоли сидять на стінах вулика, буде... /ясна погода/

10. На яку погоду в'ється мошка? /на ясну/

11. Мухи липнуть та кусаються - бути... /негоді/

12. Коники пізно ввечері сильно цвірінчать - буде... /тиха без опадів погода/

«ЩО? ДЕ? ЧОМУ?»

1. Чому рослини не можна поливати, коли на них падає сонячне проміння? ( Краплини , що залишаються на листі, збирають сонячні промені, і рослина може отримати опіки).

2. Чому кімнатні рослини потрібно поливати не дуже холодною водою, особливо взимку? (Холодна вода повільно надходить у рослину, і, затримуючись у горщику, призводить до закисання ґрунту ).

3. Чому багато рослин пустелі має замість листя колючки? (Ця пристосованість допомагає рослині більш економно витрачати воду).

4. Куди повертається кошик соняшника в полудень? ( До сонця, на південь).

5. Чому квіти, які розпускаються вночі, мають світле забарвлення ? (Білі квіти краще помітні комахам – запилювачам).

8. З яких квітів приготовляють ефірну олію? (З троянди, лаванди, жасмину, конвалії, фіалки…).

9. Які рослини мають у листках ефірну олію? (М’ята, запашна герань).

10. Які квіти використовуються для виготовлення ліків? (Конвалія, наперстянка, фіалка..).

Вікторина «У полі»

■ Як називаються рослини, у яких стебло - соломинка , а їх насіння називають зернами ? (Злакові рослини , або злаки ) .

■ З борошна якого рослини печуть хліб , торти , тістечка та здобні булочки ? ( Пшениця ) .

■ Яка злакова рослина дозріває раніше за інших? ( Ячмінь ) .

■ Яку рослину багато років тому розводили тільки для прикраси клумб ? ( Соняшник ) .

■ Яку рослину іноді називають «квітка сонця » ? ( Соняшник ) .

■ З борошна якого злаку випікають чорний хліб ? ( Жито ) .

■ Солодкі зерна цієї рослини їдять сирими і консервованими . ( Насіння кукурудзи ) .

■ З якого рослини готують улюблені ласощі багатьох дітей - попкорн ? ( З кукурудзи ) .

■ Яка злакова рослина росте на поле, спеціально залитому водою? (Рис ) .

КОРИСНІ КОПАЛИНИ

Корисні копалини – це природні багатства, які люди видобувають із надр землі чи з її поверхні й використовують у господарстві. На їх честь названо кілька населених пунктів України: Вугледар (Донецька область); Вуглегірськ (Донецька область); Антрацит (Донецька область); Соледар (Донецька область); Марганець (Дніпропетровська область); Солотвино (Закарпатська область); Янтар (Івано – Франківська).

1. Цей красивий і міцний камінь широко використовується для створення пам'ятників і обробки будівель. ( Граніт )

2. Раніше, багато років тому, на болоті росли рослини. Тепер вони перетворилися на паливо і добрива. ( Торф )

3. Яке корисна копалина використовують при виготовленні скла? ( Пісок )

4. Без неї не побіжить ні таксі , ні мотоцикл , не підніметься ракета. Відгадайте, що ж це ( Нафта )

5. Цей мінерал , що вживається в їжу , відомий всім з дитинства. Однак у середні століття за часів знатних бенкетів страви з ним розміщували тільки на чолі столу , де сиділи господар і почесні гості. Інші гості, бувало, йшли додому, так і не спробувавши його . У воді народитися , а води боїться. ( Сіль)

6. Ця корисна копалина має чорний колір, блищить на сонці, тоне у воді. Воно тверде але крихке. Основна властивість - горючість .Кам'яне вугілля ;

7. Корисна копалина темно -коричневого кольору. Його дрібні шматочки притягаються до магніту . - Залізна руда

8. Це корисна копалина в природі зустрічається дуже часто. Буває жовтого і білого кольору , складається з дуже дрібних частинок .Пісок ;

9. Ця корисна копалина буває білого, червоного, сірого, блакитного кольору. З нього виготовляють цеглу, чашки, тарілки, вази , статуетки і т.д. -Глина .

10. Яка корисна копалина йде на побілку стін і стель ? Вапняк

11. Яка корисна копалина необхідно нам на кухні, горить блакитним полум'ям, є цінним паливом ? - Природний газ

12. Яка корисна копалина допомагає лікувати переломи? (гіпс)

13. Яка корисна копалина допомагає вчителю проводити урок? (крейда)

14. Яку корисну копалину дарують одне одному наречені на весіллі? (золото)

15. Я ка корисна копалина допомагає нам на уроках малювання? (графіт)

16. Яка корисна копалина розкаже нам, тепло надворі чи ні? (ртуть)

17. Яка копалина вміє різати скло, а при належній обробці стає найдорожчою прикрасою: (алмаз)

КартошкаКапуста
МорковкаГорох
Петрушка и свеклаОх!
Винести сміттяпропилососити килим
помити підлогуполити квіти
нагодувати кішкуповісити випрану білизну
випрасувати носову хусткупідмести підлогу
витерти пилюку з високої шафизабити гвіздок
вкрутити лампочкупиляти дрова
косити травузагрібати сміття
Кiлькiсть переглядiв: 0