КАТЕРИНІВСЬКА СІЛЬСЬКА БІБЛІОТЕКА
ГРАМОТНИМ БУДЬ!
8 вересня - День грамотності
Матеріали до години грамотіїв
ГРАМОТНИЙ –
1. Який вміє граматично правильно писати: грамотний учень.
2. В якому немає граматичних і стилістичних помилок: грамотний переклад, грамотний твір.
3. перен. Який володіє необхідними відомостями з певної галузі, знаннями в якійсь галузі, справі: грамотний керівник, грамотний інженер, грамотний хлібороб, політично грамотна людина.
Гра́мотність (значною мірою рівноправний термін письме́нність) — традиційно визначається як вміння читати й писати або вміння використовувати мову, щоб читати, писати чи розмовляти.
Людей, що вміють тільки читати, також називають «напівграмотними».
Мова народу, впливаючи на алфавіт, ускладнює чи полегшує вивчення грамоти. Так, порівняно слабке поширення грамоти в китайському народі значною мірою пояснюється труднощами вивчення її для маси.
Сьогодні у світі один з п'яти дорослих неграмотний, і дві третини з них — жінки. 72 мільйона дітей не відвідують школу.
В 1966 році ЮНЕСКО оголосила Міжнародний день грамотності, який щорічно відзначається 8 вересня.
Грамотність — фундамент, на якому можна збудувати подальший розвиток людини. Відкриваючи доступ до книги, вона дає можливість користуватися скарбницею думки та знання, що створені людством. Але можливість —це ще не факт. Ступенем поширення грамотності в даному народі характеризується ступінь участі всього народу в розумовім житті людства, але характеризується лише до певної міри, бо й неписьменні народи беруть участь і брали участь, хоча й незначною мірою, в накопиченні розумових і моральних скарбів людства.
Вікторина «Мова моя, мова...»
Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/
Скільки звуків в українській мові? /38/
Що таке лексика? /Всі слова мови, або словниковий склад мови/
Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/
Розмова двох осіб…/Діалог/
Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/
Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/
Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/
Опис зовнішності людини…/Портрет/
Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/
Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
Співзвучні закінчення рядків у вірші…/Рима/
Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
Яке слово зайве: п’ятьма, дев’ятьма, чотирма, шістьма?
Автор твору, який не називає свого імені…/Анонім/
Змінна частина слова…/Закінчення/
Опис картини природи, частина реальної обстановки, в якій розгортається дія? /Пейзаж, літературний пейзаж/
Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
Ось як про неграмотних людей з гумором пише Анатолій Гарматюк:
Заявлєніє директора школи
Прошу ослобонить синка
Бо не совсєм здоровий,
От ізученья язика –
Української мови.
Хоч я з села, жена сільська –
Нужди у нєй не маєм.
Зачем ця мова для синка,
Звиніть, не понімаєм.
Для поступлєнья в інститут?
Роботи на заводі?
Вона йому ні там, ні ту
Не надобна сьогодні.
Язик англіцький вчить синок –
Цей може пригодиться,
Не сключено, что прийде строк –
Пошлють і за границю.
Прошу синка ослобонить
От українськой мови:
Від того , что єйо він вчить,
Он не совсєм здоровий.
Застой прошол. Ми стали жить
Тепер демократично.
Який язик дитині вчить,
Батькам рішати лічно,
Бо вибор в нас слободний.
К сєму
Іван Безродний
Давні греки тих, хто погано говорив грецькою мовою, вважали варварами. А хто ж тоді ми? У нас немає ні чистої російської, ні правдивої української. Суржик, яким розмовляє переважна більшість населення України (десятки мільйонів!), відходить від будь-якої літературної норми – української чи російської – щонайменше на 10%, а то й чверть лексики. А ви знаєте, що означає слово «суржик»? Воно означає вимолочене збіжжя з великою кількістю насіння бур’янів. Тож давайте не будемо плодити бур’яни ні в полі, ні в мові, а доторкнемося до скарбів нашої рідної мови і станемо хоч на краплинку більш грамотними і освіченими людьми.
МОВНІ ІГРИ ТА РОЗВАГИ
ЗНАЙДИ ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ
(правильну відповідь треба не відгадати,а почути)
1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.Що їв касир під час обідньої перерви?
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5. Що вилили з цистерни на залізничну колію?
6.Що побачив мотоцикліст попереду?
7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
8. Яку страву любить тракторист?
9.Хто налякав королеву у лісі?
10.Що зламав цап об поріг?
ЗАГАДКОВИЙ ХЛОПЧИК
Хлопчик завітав до крамниці, де купив: апельсинів, косинку, пляшку води «Росинка», косинець і синьку. Все це він відніс у будинок №13 і передав одній жінці. Ким доводиться цей хлопчик жінці? Відповідь тобі підкажуть закупки, які зробив хлопчик. (син)
ГРА «ДРУКАРНЯ»
Гравці діляться на дві-три команди. Ведучий називає складне для написання слово, а гравці «ланцюжком» називають по одній літері кожен.
ДИСКРИМІНАЦІЯ
ДІЄПРИСЛІВНИК
СТОРІЧЧЯ
ОБЛИЧЧЯ
ШІСТДЕСЯТНИКИ
Гра-вікторина «заховані числа»
(правильну відповідь треба не відгадати,а почути)
1.Скільки котів живе у підвалі? (два)
2Скільки дітей поїхало у місто? (сто)
3.Скільки мішків картоплі накопала родина? (один)
4. Скільки новин принесла сорока? (сорок)
5.Скільки гривень коштує транзистор? (сто)
6.Скільки чоловіків несли трибуну?(три)
7.Скільки хворих пили відвар? (два)
8. Скільки не пили зовсім? (сім)
9. Скільки у вашому класі бруднуль? (нуль)
10.Скільки разів Андрій переплив Прип’ять? (п’ять)
11.Скільки чоловік у сім’ї Петренків? (сім)
12. Скільки овець пасеться у чистому полі? (сто)
13. Скільки кущів смородини посадив Петрик? (один)
14.Скільки тортів у вітрині? (три)
Вікторина «МАМА, ТАТКО ТА ЇХНЕ ДИТЯТКО»
(Ведучий називає тварину, а читачі повинні хором правильно назвати
Її дитину. Гра проходить у швидкому темпі).
Лисиця — лисеня Качка — каченя
Заєць — зайченя Гуска — гусеня
Вовк — вовченя Ведмідь — ведмежа
Білка — білченя Коза — козеня
Собака — цуценя, щеня, собача Страус — страусеня
Кішка — кошеня Свиня — порося
Миша — мишеня Шпак — шпаченя
Пташка — пташеня Сова — совеня
Курка — курча Кінь — лоша
Тхір — тхореня
Правильно й чисто говорити і писати своєю мовою може кожен, аби тільки було бажання. Це не тільки ознака кожної культурної людини, а й її обов’язок.